|
Post by peter on Oct 5, 2006 13:57:52 GMT 1
Mijn dochter van 10 heeft volgens mij een angstige hechting ontwikkeld,ze is onveilig gehecht,procupied with attachment zoals het ook vaak wordt genoemd,haar beste vriendinnetje is erg mijdend gehecht zodat er een heel reaktief^patroon ontstaat tussen die twee. Ik kan dit op twee manieren bekijken,als wij haar veiligheid bieden kan deze situatie haar leren om te gan met de situatie maar toch ben ik ook bang dat dit reaktieve patroon haar onveiligheid versterkt. Iemand inzichten? Bedankt iig
|
|
|
Post by maxime on Apr 18, 2007 18:49:49 GMT 1
Wij hebben een dochter van 9. Zij wil zich graag hechten, maar telkens de relatie hecht wordt, duwt ze die persoon weer weg door ongepast gedrag.
Hoe lossen wij het op? We zijn er steeds voor haar, dat is een feit.
Heeft ze behoefte aan aandacht en kan ze die op een positieve manier vragen, dan krijgt ze die.
Voorbeeld : we stoppen haar enkel onder in bed als ze het zelf vraagt op een beleefde manier. Dan doen we dit, maar zonder veel poespas. Hup bed in, dikke knuffel, hou van jou en dikke zoen aan mama en papa. Dikke slaapwel en tot morgen en dan het licht uit. Voor haar een leuk moment en ze krijgt de bevestiging die ze wil : we houden van haar. Toch kort en krachtig, zodat er geen tijd is voor uitdagend gedrag, conflicten enz... Het moment blijft leuk voor iedereen.
Toch vraagt ze er niet alke avond om. Zeer vaak verkiest ze om gewoon in de living een zoen te geven en alleen in haar bed te kruipen. Dat is dan zo, ze ziet ons dan niet minder graag, maar haar dan toch willen onderstoppen zou bedreigend zijn voor haar waardoor je weer die gespannen sfeer krijgt en het afstoten.
Wij hebben geleerd dat er een veilige afstand kan gecreƫrd worden zonder alle partijen te kwetsen. Die afstand geeft ruimte om elkaar te respecteren en te aanvaarden zonder het gevaar om te dicht te komen. Is er dan toch plots een opening om die afstand te overbruggen, geniet er dan van, maar met mate! Maak geen misbruik van deze toenadering door er overweldigend op te gaan reageren.
Je zal zien. Na verloop van tijd zijn de weinige emoties oprecht. Maar verwacht niet te veel. Er kunnen dagen voorbij gaan zonder genegenheid.
Hopelijk heb ik je kunnen helpen
|
|