Post by samanthika on May 1, 2005 20:15:24 GMT 1
Ik ben een 23-jarige orthopedagogiek studente. Ik ben zelf een adoptiekind en ben vroeger zelf ook in aanraking gekomen met de hulpverlening op dit gebied. Als ik daar achteraf op terug kijk besef ik me dat de hulpverlening niiet aansloot op de problemen waar ik tegen aan liep. Daarom heb ik besloten mijn scriptie te schrijven en een advies uit te brengen over hoe de hulpverlening adequaat kan inspelen op de adoptieproblematiek. Met de interviews/vragenlijsten wil ik een vergelijking maken met de theorien die in de literatuur worden beschreven.Ik heb gelezen dat de hulpverlening de laatste jaren kwalitatief vooruit is gegaan. Onder andere daarom ben ik benieuwd naar de meningen van ouders over de hulpverlening en wil ik kijken welke essentiele elementen missen in de hulpverlening, zodat ik dit kan verwerken in mijn advies. Ook de beleving van het adoptiekind en de brusjes zijn daarom belangrijk.
De vragelijst bevat 10 vragen.
Vragenlijst voor gezinnen
1 Adoptief ouders: Wat zijn uw beweegredenen geweest voor het adopteren?
2 Adoptief ouders: Kunnen jullie iets vertellen over de eerste periode van de adoptie? (Dingen die goed gingen, dingen die lastig waren)
3 Brusjes: Kunnen jullie daar iets over vertellen?
4 Adoptiekind: Weet jij daar zelf nog iets van?
5 Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:Adoptief ouders:Wanneer merkten jullie dat het wat stroever ging en dat jullie er niet alleen uit zouden komen?
6 Kunnen jullie aangeven hoe jullie de stap ervaren naar de professionele hulpverlening? Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
7 Hoe hebben jullie de hulpverlening zelf ervaren? (Was er genoeg begrip en kennis van jullie problematiek?) Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
8 Zijn er aspecten van de hulpverlening die jullie ontoereikend vonden of waar jullie juist heel veel aan gehad hebben? Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
9 Hoe gaat het nu met jullie gezinssituatie?
10 Willen jullie zelf nog iets kwijt?
Als deze lijst ingevuld is kan deze gemaild worden naar mijn enailadres: samanthikav@hotmail.com Vriendelijk bedankt voor uw medewerking, samanthika vd haak
De vragelijst bevat 10 vragen.
Vragenlijst voor gezinnen
1 Adoptief ouders: Wat zijn uw beweegredenen geweest voor het adopteren?
2 Adoptief ouders: Kunnen jullie iets vertellen over de eerste periode van de adoptie? (Dingen die goed gingen, dingen die lastig waren)
3 Brusjes: Kunnen jullie daar iets over vertellen?
4 Adoptiekind: Weet jij daar zelf nog iets van?
5 Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:Adoptief ouders:Wanneer merkten jullie dat het wat stroever ging en dat jullie er niet alleen uit zouden komen?
6 Kunnen jullie aangeven hoe jullie de stap ervaren naar de professionele hulpverlening? Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
7 Hoe hebben jullie de hulpverlening zelf ervaren? (Was er genoeg begrip en kennis van jullie problematiek?) Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
8 Zijn er aspecten van de hulpverlening die jullie ontoereikend vonden of waar jullie juist heel veel aan gehad hebben? Adoptief ouders: Adoptiekind Brusjes:
9 Hoe gaat het nu met jullie gezinssituatie?
10 Willen jullie zelf nog iets kwijt?
Als deze lijst ingevuld is kan deze gemaild worden naar mijn enailadres: samanthikav@hotmail.com Vriendelijk bedankt voor uw medewerking, samanthika vd haak